Sokan érkeznek hozzánk azután, hogy rossz tapasztalatuk volt választott könyvelőjükkel. Sajnos ez gyakran előfordul, általában a kommunikáció és a magyarázatok hiánya viszi el az ügyfeleket az önkönyvelés irányába. Ki akarna évi többszázezret fizetni valakinek, aki nem válaszol e-mailekre? Máskor pedig sokszázezres, milliós kára van a könyvelő szakértelmének hiányából, de ez a ritkább eset.
Ha eljön a szakítás pillanata, akkor érdemes pár dologra figyelni.
A legfontosabb a meghatalmazás visszavonása, amit az UJEGYKE nyomtatvánnyal tehetünk meg. Erről fog szólni a bejegyzés második fele. (Csak remélni merem, hogy mindenkinek a könyvelője meghatalmazással dolgozik, nem az ügyfél ügyfélkapu jelszavát használja, de sajnos tudom a választ.)
Én azt javaslom, hogy mindenkivel a lehető legnyíltabbak legyünk a változásról és az okokról, így a jövőben talán jobban oda fog figyelni a hibáira. Sajnos nem mindenki nyitott a visszajelzésekre.
Ennek ellenére érdemes megbeszélni, hogy milyen bevallások kerültek beadásra, hol van még elmaradása. Ezeket egyébként a NAV Ügyfélportálon is le lehet kérdezni.
A másik elkérendő dokumentum a (bevételi és költség-) nyilvántartás. Ennek elsődleges formátuma nem biztos, hogy megfelelő számunkra, mindenképpen valamilyen ismert táblázatkezelő preferált kiterjesztésében kérjük el (xlsx, xml, csv), hogy mi is meg tudjuk nyitni.
UJEGYKE
A nyomtatvány az ONYA-ban is elérhető, de figyeljünk arra, hogy magánszemélyként legyünk bejelentkezve! A képeken is ez a felület fog látszani.
A nyomtatvány elkezdésekor már látni fogjuk a korábban beadott megbízásokat, ott is ki tudjuk választani a törlendőt.
Amikor megbízunk valakit, akkor az adatait kell megadni, valamint a 9-es kód alapján lesz könyvelő.

A képviselet kezdete az elején kötelező, míg a végét nem kötelező megadni. Az ügycsoport ez esetben az adóügyek lennének. Természetesen ha már létező megbízásról nyilatkozunk, akkor a megszűnést is be lehet jelenteni.
