Menü Bezárás

Jogviszony (foglalkoztatás) változása

Nem biztos, hogy minden egyéni vállalkozó tisztában van vele, de amikor a TB státusz (azaz a főállás/mellékállás) változik, akkor sajnos újra le kell adni a T1041-es és T101E nyomtatványokat, hogy a NAV és a társadalombiztosító is le tudja követni a változásokat. A folyamat egyáltalán nem bonyolult, de figyelemmel kell rajta végig menni.

Az ÁNYK kezelését itt nem mutatom be, annak a telepítéséről itt olvashatsz, az ellenőrzésről és a leadásról pedig a nyomtatványoknál. A bejegyzésben említett nyomtatványon az ONYA rendszerben is elérhetőek.

2xT101E

Ez az egyszerűbb, hiszen az alapadatok kitöltése után csupán az A1-es lapon a 9-es blokkot kell kitölteni. Kitöltendő a változás időpontja, ténye (U kóddal), valamint az új adat (1 – főállású EV-vé válik az ember, 2 – mellékállásúvá, 5 – nappalis hallgatóvá). Ellenőrzés után le is adható a dokumentum.

2xT1041

A TB jogviszony jelentése csak akkor bonyolult, ha sok változás történt. Ugyan egyes eseteket lehet egyben leadni (a 13. pótlapból lehet többet készíteni a bal felső sarokban), de a biztonság kedvéért érdemes egymás után leadni azokat.

Az adatbejelentés jellege kritikus és sajnos nem magától értetődő, ezt zárójelben jelzem.

Amikor változik a státuszunk, a következő a folyamaton megyünk végig:

Élő jogviszony lezárása (V) → Új jogviszony létrehozása (U) → (Új jogviszony szünetelése (V) – ha szükséges)

Tehát a 13-as pótlapon a jogviszony lezárása V jelleggel történik.

Fontos, hogy ha szünetelő jogviszonyunkat akarjuk lezárni, akkor először a szünetelést kell lezárni, aztán a jogviszonyt. Tehát szünetelő jogviszony lezárása előtt V kóddal leadjuk a szünetelés végét is.

Ezután létre kell hozni egy új jogviszonyt (U). Fontos, hogy a kezdete az előző megszüntetése utáni nap.

Amennyiben szünetelés alatt történik a változás, az új jogviszonyra is kell egy változásbejelentőt leadni, ahogy azt tettük a szünetelés bejelentésénél.

Javítás (helyesbítés)

Akkor sem kell aggódni, ha korábban valamit elrontottunk. H jelleggel minden adat visszaállítható egy “korábbi állapotra”. Fontos, hogy ilyenkor minden korábbi adat (és új, megtartandó adat) meg legyen adva, hiszen innen tudja a rendszer, hogy mit kell törölni és mit nem.

Amennyiben szolgáltató egyéni vállalkozóként (alkalmazott nélkül) szeretnéd hasonlóan profi (de részletesebb) leírások segítségével magadat könyvelni, akkor fontold meg az egyik önkönyvelés csomagunkat.