Sajnos néha eljön az a pillanat, hogy az egyéni vállalkozást meg kell szüntetni. A folyamat nem túl bonyolult, 3 lépésből áll. A megszüntetés azt jelenti, hogy abbahagytuk a tevékenységet, számlát már nem tudunk kiállítani, de még be nem érkezett utalásokat el lehet fogadni. Viszont a HIPA-alap megállapításához érdemes tudni, hogy mennyi volt a valódi bevétel. A teendők tehát:
- Webes ügysegéden a vállalkozás megszüntetése
- TB jogviszony lezárása
- HIPA lezárás bejelentése
A vállalkozás megszüntetése
A Webes ügysegéd talán mindenkinek ismerős: a vállalkozást itt lehet elindítani. Ha az „Új kérelem” menüpontban legörgetünk az „Egyéni vállalkozás”-ig, akkor (kétszer belekattintva) az „Egyéni vállalkozói tevékenység megszüntetése” gombot kell megnyomnunk.
A dátum kiválasztása után (ezen a napon már nem vagyunk egyéni vállalkozók!), véglegesítjük a helyzetet.
TB jogviszony lezárása
Remélem, a korábbi posztomból emlékszel a 1041-es nyomtatványra. Most is változást kell bejelenteni, de a 4. mező kitöltésével.
HIPA lezárás bejelentése
A HIPA is nagyon hasonlít az éves bevallásra, de két fő különbség van. Az NY lap A blokkjában be kell jelenteni, hogy miért nem teljes adóévre készül a bevallás:
Valamint az önkormányzat (HIPAKM) KÖT lapján is jelezni kell, hogy megszűnt náluk az adózási kötelezettség.
Végül
Természetesen amennyiben a jogviszonyunk miatt befizetendő adónk keletkezett, azt a már ismert módon fizessük meg. A HIPA-ból a májusi adóelőleg (az egyszerűsített megállapítóknak) időarányosan visszajárhat (de ha az éves keret arányos része túllépésre került, akkor akár további fizetési kötelezettség is fennállhat).
Ezen kívül az adóelőleget be kell fizetni, a vállalkozási előfizetéseket érdemes lemondani (pl számlázó program), valamint az adóbevallásban fel kell tüntetni a megszerzett jövedelmet.