Menü Bezárás

Egyéni vállalkozás indítása – Ügysegéd kitöltése

Egy egyéni vállalkozás elindításához nincs sok mindenre szükség, de fontos tudni, hogy miket és hogyan kell csinálni.  Ez a leírás főleg a szolgáltató egyéni vállalkozókra van optimalizálva, de külön jelöljük, ahol eltérhet a jelölés.

Az alábbi lépéseken kell keresztül menned:

  1. Alapítás és döntés a könyvelésről
  2. TB jogviszony bejelentése
  3. Számlázás felállítása
  4. HIPA bejelentkezés (mára várhatóan mindenhol automatikus)
  5. Kamarai bejelentkezés
  6. Egyéb információk

Amire előzetesen szükséged lesz:

  1. Személyes adataid
  2. Választás az adózási módok közül (ez a bejegyzés segíthet)
  3. Székhely (ehhez esetleg egy használati szerződés)
  4. ÖVTJ kódok (amiket szeretnél végezni, legalább a főtevékenységé)
  5. ~1+1 óra szabadidő, amíg végig mész a következő lépéseken.

Alapítás (szükséges idő 30 perc-1 óra):

Fontos! Ez a leírás az egyszerű, főként szolgáltatással foglalkozó egyéni vállalkozók számára nyújt pontos leírást. Ha termékértékesítéssel, esetleg termékimporttal (is) foglalkozol, akkor nem biztos, hogy pontos lesz számodra. Ha elakadsz a folyamatban, kérdezz bátran, írj egy e-mailt a konyveles [kukac] magamatkonyvelem.hu-ra.

Az alapítás a Webes ügysegéden keresztül kezdődik (egyébként személyesen a NAV ügyfélszolgálatán is meg lehet csinálni). Ha van (vagy lesz) könyvelőd, akkor ő is megcsinálja neked, de egyéni vállalkozóként erre nem feltétlenül van szükséged (termékimport, mezőgazdasági tevékenység esetén viszont lehet, hogy érdemes). Ha segítségre van szükséged, a magamatkonyvelem.hu pont erre jött létre (egy könyvelő árának töredékéért kapsz meg minden szükséges infót).

A Webes ügysegéden az egyéni vállalkozás feliratra kell kétszer kattintani, majd az egyéni vállalkozás megkezdése pontot kell választani.

A személyes adatok automatikusan bekerülnek, csak az adóazonosító jelet kell beírni.

A következő lapon a székhelyet kell kiválasztani. Fontos, hogy legyen jogod a székhely használatára (és lehetőleg ott is végezd a vállalkozói tevékenységet).

Telephelyet csak indokolt esetben érdemes a székhely mellett nyitni, de ebben az esetben inkább keress könyvelőt (a HIPA befizetése miatt nem mindegy, hogy hol termelődik a vállalkozás bevétele).

Induláskor minimum egy főtevékenységet kell kiválasztani, de érdemes lehet még pár melléktevékenységet is választani, ha azokat is szeretnéd végezni (ezek általában nem kérnek enni, tehát nincs hátránya a többnek, csak ha engedélykötelesek – a következő link ezt is megmondja). Ha nem tudod a saját ÖVTJ kódod, itt egy jó kereső (figyelj arra, hogy a képzettség/engedélyköteles tevékenységekhez szerezd meg a megfelelő képzettséget vagy engedélyt).

Az [adózási adatok] lapon nem kell mindent kitölteni (piros kerettel jelöltem a fontos adatokat). Ha valaki alanyi adómentesként kezd, akkor a NEM-et kell választani (ez ugye az eltérés az általános szabályoktól). Az áfakörös vállalkozók az IGEN-t válasszák. A többit csak akkor kell kitölteni, ha releváns ránk az adott pont, ami egy normál szolgáltatóra nem lesz, tehát ezeket jelöletlenül hagyhatjuk. (Az oldal hosszú, sokat kell görgetni!)

A 49/A paragrafus alatti bejelentéseket alapvetően NEM-re állíthatjuk, ha nem tervezünk komoly volument külföldre exportálni (és magánszemélyeknek szolgáltatni).

Közösségi adószámot viszont érdemes igényelni, ha szeretnénk hirdetni. Ekkor az alatta levő blokkokat is töltsük ki NEM jelzéssel, ha nem tervezünk komoly mennyiséget importálni.

Az árfolyamok közül bármelyiket választhatjuk, én az MNB-t javaslom (felső igen, alsó nem).

A pénzforgalmi áfát alanyi adómentesek nem választhatják, de áfakörösöknek jó lehetőség lehet. A fontos, hogy annak megfelelően kezeld majd az áfabevallásod (nagyon jó leírásunk van erre).

Ha katás szeretnél lenni, akkor kell csak kitölteni a kata blokkját (egyébként nem). (Ezt a kizárólag magánszemélyeknek számlázó EV-k választhatják és a taxisok, tehát erre nem térünk ki külön.)

A legtöbbek számára az átalányadó lesz most a nyerő, tehát a második keretbe IGEN kerül. Ha azonban vállalkozói SZJA szerinti adózást szeretnénk, akkor a NEM kerüljön ide. Itt tudsz némi segítséget kapni azzal kapcsolatban, hogy neked melyik érdekesebb. De keress minket is bátran.

A munkavégzés jellege nagyon fontos, a legtöbben főállású vállalkozók lesznek (ahogy jelölve), de ha van 36 órát meghaladó munkaviszonyod, vagy nappali tagozatos tanulmányok mellett végzed a tevékenységet, akkor azt jelöld (az adózás jelentősen eltér, úgyhogy ez fontos).

A következő lapokon csak el kell fogadni a nyilatkozatokat. Mindenképpen olvasd el, hogy mit fogadsz el – gondolom ezt mondani sem kell. 🙂

A megadott adatokat fontos ellenőrizni. Ezután kattints a bejelentés gombra.

Itt készül egy dokumentum (értesítés címmel), ezt jól tedd el, mert erről tudod a legkönnyebben leolvasni az adószámod, nyilvántartási számod és az egyéni vállalkozásod egyéb adatait.

A bejelentés ezzel készen van, de érdemes egy mappát ezeknek a dokumentumoknak létrehozni. Én a bevételszámláimat és a kiadásszámlákat évente egy-egy mappában tartom a nyilvántartások excelével (átalányadózóknak itt, vállalkozói SZJA-soknak itt érhető el). Hogy mindenképp meglegyen, ajánlom, hogy ez a mappa szinkronizálva legyen valamilyen felhőszolgáltatással (Google Drive, Onedrive, Dropbox, iCloud).

Az első lépésekkel készen vagy, pár óra múlva bekerülsz a különböző nyilvántartásokba. Akkor majd tudod folytatni.

TB jogviszony lejelentése (~10 perc)

Ha bekerültél a nyilvántartásba, akkor az ONYA-n le tudod jelenteni a TB jogviszonyod. Ha még nem kerültél be, akkor bejelentkezés után nem tudod az egyéni vállalkozó szerepet választani.

Ha ez megvan, akkor az új nyomtatvány menüben ki tudod választani a biztosítotti bejelentést.

Szerencsére csak a biztosítottak (ez esetben a saját) jogviszony adatait kell megadni – új biztosítási jogviszony kiválasztásával.

Az egyetlen fontos döntési pont újra, hogy a biztosítás kódja szerint főállású (1341), mellékállású (1342) vagy nappali tagozatos (1344) leszel.

A lap alján ellenőrizzük és véglegesítsük.

Számlázóprogram kiválasztása és felállítása

A leggyakoribb számlázóprogram a NAV számlázó, a Szamlazz.hu és a Billingo. Nem vagyok kapcsolatban egyikkel sem, ezért pártatlanul tudom azt mondani, hogy majdnem mindegy, hogy melyiket használod, amíg nincs technológiai kötöttséged. A NAV programja is tökéletesen működik és teljesen ingyenes. A másik kettőnek van egy csomó nagyon hasznos (és fizetős) funkciója, de az alapfunkciók (kicsit kevesebb, mint amit a NAV rendszere tud) ingyenesek itt is. Később is válthatsz, tehát ne érezd magad odakötve egyikhez sem.

A fontos azonban, hogy a NAV-val élő kapcsolatot állíts be. Számomra ez volt a legstresszesebb folyamat, mert egyáltalán nem egyértelmű, hogy miért kell kétféle hozzáférést beállítani.

Csak hogy felkészítselek: regisztrálni kell az ügyfélkapuddal, majd létre kell hozni egy “technikai” felhasználót is.

Ha a Nav számlázója mellett döntesz, akkor a folyamat eleje ugyanaz, mint a piaci cégeknél, csak a végén a számlázó alkalmazás választása után kell beírni a technikai felhasználó adatait. Azok leírásával érdemes mindenképpen kezdeni, mert sokkal érthetőbb, mint a NAV-os.

A szamlazz.hu leírását itt találod, míg a billingoé itt található.

A NAV számlázóprogramját bejelentkezés után így éred el (nem egyértelmű):

Hipa bejelentkezés

A jelenlegi állapotok szerint már nem kell a HIPA bejelentkezés, de egy kört érdemes az önkormányzatnál futni.

Nálam a folyamat régen így nézett ki: [Bejelentkezés] → [Szerepkörváltás] → [Ügyindítás] → [Bejelentkezés, változás-bejelentés (online kitöltés)] → [Főlap]

A III-as blokkban még pár alapadatot meg kell adni (adószám, gazdálkodási forma, főtevékenység, székhely), valamint a IV-es blokkban az egyéni vállalkozás alakulásának adatait (dátum, nyilvántartási szám, új szervezet, székhely létesítése). Ha kisadózó szeretnél lenni, akkor az V-ös blokk is számít neked, de általában a IX-es blokk (egyéb tevékenységek) lesznek még érdekesek.

A lap alján keltezés, majd beadható (logikusan a felső sávban).

Kamarai bejelentkezés

A folyamato központosítva van, ezen a linken tudod a programot elindítani. Pár nap után az utalás is mehet a számlaszámukra (5.000 forint). Sajnos ezt be kell fizetni minden naptári évben.

Vannak olyan szakmák, ahol egyéb bejelentések (pénzügyi tevékenység például), hatósági engedélyek (ételkészítés), kamarai tagságok (Építész Kamara) szükségesek, erre ez a bejegyzés nem tér ki.

Fontos egyéb információk

Gyakorlatilag készen vagy. A vállalkozóknak nagyon fontos, hogy elkezdjen megfelelő nyilvántartásokat vezetni (átalányadózóknak itt, vállalkozói SZJA-soknak itt érhető el), megfelelő időben nyilatkozatokat, bevallásokat beadni. Mi abban hiszünk, hogy a legtöbb egyéni vállalkozó (különösen a szolgáltatók munkavállaló nélkül) képesek magukat könyvelni egy kis segítséggel, ezért hoztuk létre az oldalt.

Ha nem vagy áfa-körös, akkor a profi csomagot ajánljuk, így minden hónap elején e-mailt kapsz az aktuális teendőkről.

Kérdés esetén keress minket bátran!